Thursday, November 15, 2012

IDOP LAGI..

Assalamulaikum...

tengok entry pon dah tau aku nak cakap apa kan???Alhamdulillah..idop lagi..ahahhahah..
terima kasih kat kengkorang yang lawat blog hidop segan mamposs x nak aku nih...
seperti biasa...blog aku ni blog rojak n mcm2 ada...utk arini aku nak tepek resepi2 yang aku dah cuba
Alhamdulillah..tekak aku leh menerima rasanya...Selamat mencuba..:)

resepi ni mmg senang dan sesuai pada yang suka carrot.boleh gak dicampur ngn epal hijau
ikut selera masing2,kalau aku,lebih suka parut separuh kasar dan separuh lagi halus...nak parut halus or kasar semua pon ok...resepi asal cedok kat SINI,frosting lak sedok kat SNI.

KEK LOBAK MERAH
Bahan-bahan ( 1 biji kek ) 

2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
4 biji telur
1 cawan minyak sayuran
1 1/2 cawan gula putih
2 cawan tepung
1 sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 sudu teh baking powder
1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis - letak 1 st
1 sudu teh vanilla
1/2 sudu teh garam
1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang

Cara-cara


Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis,garam dan ayak.


dalam bekas yang agak besar,Pukul telur dan gula sehingga sebati  Setelah sebati, masukkan minyak dan vanilla, pukul lagi hingga sebati.


Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebati


Masukkan parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam mengikut suhu oven masing2.



kek ni sangat lembab dan aku x syorkan korang letak dalam peti ais...


kek ni agak berat dan mengenyangkan..:)

untuk frosting or deco bolehhlah guna resepi kat bawah,sebelum deco,masukkan dalam peti ais sekejap supaya cheese lebih keras.



Taraaa..bukan susah pon nak buat...tapi kene rajin2 kan la diri..hahahh..deco yang comot..tapi sendiri buat sendiri makan...SELAMAT MENCUBA>> :)

No comments:

Post a Comment

komen@kutuk