Wednesday, February 23, 2011

BARUT KERETAPI


salam sejahtera...mak-mak buyong sekelian..heheheheh.. untungnyer korang boleh mengandung kan??cam ner persiapan untuk sambut kelahiran orang baru??barut bayi dah siap???orang KL tak guna barut???mak2 sekelian jangan berangan leh tak??barut tu sangat penting...!!!!nak tau kenapa???

1)dapat elakkan perut bayi kembung akibat masuk angin
2)dapat mengelakkan kesejukan(extra protection)
3)dapat lindung tali pusat bayi yang belum tertanggal dari serangga
seperti semut dan juga dapat elakkan tali pusat tercedera...

sebenarnya hari ni nak tunaikan hajat kawan BUDAK ITAM iaitu KAK IJA yg nak barut nih,,,dekat 2 minggu dia asyik tanya..."barut akak dah siap??"...dan alasan biasa sambil senyum kambing yang dah gosok gigi.."belum la KAK...BZ skang nih.."..huisss... BZ laa sangat kan..??..kepada yang nak buat tuh...jom sama2 kita buat barut bayi atau nama kampungnya 'barut keretapi' (sesuka jer korang kasi nama kan???)

BAHAN2:
1)kain cotton
2)alatan menjahit
3)tali barut(pilihan)

*BUDAK ITAM tak tau nama menda alah nih :)tapi klu ke kedai, cakap jer nak tali ikat barut,sah2 yang ni korang akan dapat ... banyak warna lain seperti pink dan biru 



sais barut bayi yang sesuai(cadangan)
berat bayi 2kg-4.5 kg=lebar 5" dan panjang 18"
berat bayi 4.5kg dan ke atas=lebar 7" dan panjang 20"
BUDAK ITAM lebih suka sais besar sebab boleh guna untuk sais baby yang pelbagai.klu baby tu kecik,lipat jer dibahagian hujung

KAEDAH:

1)tandakan lebar dan panjang kain
gunting kain,(2 keping,tandakan kain1 dan kain2)
tandakan titik tengah kain sebagai A,jarak A-B,A-C,A-D
=jumlah panjang /3

buatkan bulatan yang berpusat A dan mencecah titik B,C,D .
kemudian potong bahagian tersebut untuk mendapatkan lengkuk
*lengkuk ini bertujuan mengelakkan najis terkena pada barut seperti rajah di bawah
 

3)jahitkan 3 keping tali barut pada kain 1 dengan membahagikan lebar barut kepada 3 bahagiandan sama panjang  
*utk membolehkan barut dilipat,3inci kiri dan kanan barut tidak dijahit cantum dengan tali barut...  

4)cantumkan kain 1 dan kain 2 dengan keadaan tali barut di 
bahagian dalam,jahit keliling dan tinggalkan ruang diantara
titik (a) dan (b)

5)terbalikkan kain dengan keadaan tali barut dibahagian luar,jolok bucu barut untuk mengemaskannya.jahit (TUTUP) bahagian (a) dan (b)dan jahit keseluruhan barut untuk mengemaskannya.

6)kemudian barut dibasuh dan diseterikan

ini la contoh barut yang dah siap...


seperti BUDAK ITAM nyatakan tadi,ini la fungsi bahagian lengkuk pada barut bayi..ia bertujuan untuk mengelakkan najis bayi terkene barut. klu tak nak buat lengkuk ni pon tak per...skang ni hujan.. teringin nak makan pengat la..nak g masak jap...
SELAMAT MENJAHIT!!!!


2 comments:

  1. Wahh..besh..
    dah la baru dapat anak buah
    Tutorial yg sangat sesuai dengan Shea

    ReplyDelete
  2. mak ai.. kuku itam

    ReplyDelete

komen@kutuk