Friday, February 4, 2011

SARUNG BANTAL BABY



SALAM HARI JUMAAT

arini nak berkongsi tentang cara2 nak buat sarung bantal yang mudah ni..sesuai untuk baby yang baru lahir n sarung bantal ni sebenarnya dah lama BUDAK ITAM buat untuk .....




ARINI NUR AINA HUMAIRA aka anak JIJAH...utk JIJAH,tahniah sebab dh dapat baby ...JOM MENJAHIT!!


BAHAN2:
kain 3 keping (1 keping utk bahagian depan,2 keping utk bahagian belakang)
peralatan menjahit


CARA2:


1:ukuran kain = ukur lebar dan panjang bantal tambah basi 1cm keliling
2:untuk bahagian belakang,buat perkara sama dan potong kain kepada 2 bahagian,1 dgn ukuran 1/3 kain dan satu lagi 2/3 kain.cantum bahagian berwarna hijau dan biru seperti dibawah dan jahitkan.letak butang bagi memudahkan bantal kekabu dimasukkan.











3;dengan keadaan kain terbalik,cantumkan bahagian depan dan belakang,kemudiankan terbalikkan semula kain dan jahit ke2-2 kain dengan jarak 1 inci(bahagian bertanda kuning).apabila dah siap,boleh masukkan bantal dan akan jadi seperti di bawah..




keadaan sarung bantal yang agak cacat sebab bantal kat dalam yang agak gemok..:))kenapa x salahkan diri sendiri sebab x pandai menjahit ekk??hehehheheh




selain dari bantal,BUDAK ITAM pon buat tilam dari fiber nih...JIJAH yang request sebab nak letak dalam baby cot katanya..hajat hati nak buat comforter utk budak kecik....tilam dari fiber macam ni tak sesuai digunakan kalau baby dah bertambah berat sebab fiber ni sangat lembut...tenggelam plak baby tu nnt..:):




pada yang masih tak tau apa menda kat atas nih..ni laa yang dipanggil fiber...selalunya digunakan utk membuat comforter dan yang ni jenis tebal...boleh didapati di kedai menjual peralatan jahitan...atau kedai yang menjual kelengkapan perkahwinan




ni laa rupanya bantal dan tilam yang dah siap...harap budak kecik tido lena atas tilam uncle buat ni yer...:))
SELAMAT MENJAHIT MALAYSIA!!




3 comments:

  1. wahh class dah naik satu taraf buat bantal boleh lekat lagi cayok2 kakak boleh tempah lah ni??.. nak alas peti sejuk nanti kita promote lah kat blog kita..

    ReplyDelete
  2. jom lihat blog saya...ielyscollection.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Salam.. tutorial yg berguna. Tim kasih sbb share dgn public. Just nk komen yg explanation kat sini sgt susah nk fhm.. Maybe next time bleh guna gaya bahasa yg lebih mudah difahami.

    ReplyDelete

komen@kutuk